Publisert av: Christian Hannestad | juli 1, 2011

Vell overstått NM

Nå er jeg endelig tilbake på bongelandet etter en uke på sykkel NM i Skien. Jeg deltok på følgende distanser NM U23, NM Tempo og NM fellesstart.

NM uka fikk en knallstart med bronse på U23 fellesstarten. Det var et løp på tilsammen 138km fordelt på 11 runder. På hver runde var det to tøffe bakker der den ene hadde pratier på over 17% stigning. Det kom ganske tidlig unna en mann i brudd, Bjørn Tore Hoem. Han kjørte sterkt og hadde på det meste ca. 4min.s ledelse. Men i feltet hadde Joker Merida et sterkt lag som holdt kontrollen. De kjørte hardt og feltet ble etter hvert svært så tynt. Jeg for min del satt ganske lett med og kjente at jeg hadde bein til å være med de beste opp de tøffe bakkene. Jeg var i flere småbrudd underveis som slet seg fra i bakkene men det var ikke før når det var en og en halv runde igjen jeg kom unna i det avgjørene bruddet. Ut på den siste runden var bruddet bare på fire mann. Meg, Vegar Stake Laengen (Joker), Vegard Robinson Bugge (Joker) og Torgeir Strandberg(Plussbank). Derfra og inn tok jeg kloklig få føringer for å ikke selge meg for billig til Jokerene men i den siste bakken viste Bugge klasse og rykket fra oss andre. Dermed stod kampen mellom oss om de to siste plassene på pallen. Stake la seg bak selvfølgelig siden han hadde Bugge foran og han utnyttet uenigheten mellom meg og Strandberg til å rykke i fra. Inn på oppløpet fikk jeg hjulet til Strandberg og slo han med en drøy sykkellengde i mål.

En bronse her var som en seier de siste løpene har det vært mye stang ut pga. ting som ødelagt stem, røket kjede og punkteringer. Dette lover godt videre og gjør meg bare enda mer motivert til å trene videre. På forhånd hadde jeg håpet på en topp 10 eller kanskje topp 5 plassering. Så jeg er kjempefornøyd med en tredje plass. Jeg er jo tross alt bare 19år og det er mitt første senior NM.

Under er det en del bilder fra U23 fellesstarten

Her er en link til en artikkel på Sykkelnytt.no som er verdt å lese;) http://www.sykkelnytt.no/Sensasjonell-Totning-i-U23-tok-bronse-i-NM/cid/a19780_23800/

Etter U23en var det tid for NM Tempo. Den gikk over 50km  i en kupert løype. Dette var en løype som jeg syntes passet meg bra men skjebnen ville det ikke denne dagen. På vei bort til start punkterte jeg på bakhjulet og det ble et svare kaos for å få tak i et nytt hjul. Starten gikk uten at jeg fikk et nytt hjul. Men omsider drøye 40sek etter at tiden min hadde startet fikk jeg et nytt hjul av en far i startområdet. Svært irritert spurtet jeg ut fra start og kom raskt opp i fart men når jeg skulle gire tyngere på en flate var det plutserlig ikke flere gir. Jeg var på det tyngste. Jeg skjønte med en gang at det var en junior kasset som satt på det hjulet noe som ga voldsomme utslag pga. alle de raske partiene og nedoverbakkene som var i løypa. Jeg ble svært frustrert for jeg viste at NM tempo var totalt spolert. Jeg syklet igjennom og tok turen som en gjennomkjøring. Svært motvillig!

Tilslutt var det NM Fellesstart som stod for tur. Der det ble det på forhånd klart at vi skulle prøve å hjelpe Gabriel Rach til å få trøya «hjem» til ringerike. Løypa var svært krevende og med en distanse på 198km viste jeg dette ville bli en prøvelse. Fra start kom det unna et stort brudd som raskt fikk en god luke. I felte gikk det for sakte så ca halveis måtte jeg sette meg frem for å dra inn bruddet for Gabriel. Vi hentet fort over to minutter. Men etter den voldsomme kjøringen falt jeg naturlig nok av. Senere viste det seg at Gabriel ikke hadde noe å kjøre med og at jeg hadde ofret mine sjanser for en ålreit NM forgjeves. Jeg følte meg sterk så jeg kunne nok hatt en sjanse på å komme topp 10 viss jeg hadde kjørt for egene sjanser, men det skjedde altså ikke. Kjedelig men det er slik sporten er og det kommer flere NM.

Nå ser jeg frem mot U6 i Sverige. Det er et 6dagers etappeløp som jeg har ambisjoner om en god sammenlagt plassering og kansje en etappeseier. Jeg føler at formen er enda bedre nå en den var under NM så med litt flaks kan  det nok bli noen gode resultater fra Sverige.